Istället har de fokuserat på direktförsäljning via nätet samt på offentlig sektor och kedjekunder.
Grundtanken bakom Stacky’s affärsstrategi är enkel – genom engagemang kan man skapa en bra och återkommande affär. De har lyckats med detta gentemot konsumenter och offentliga aktörer, med närvaro i cirka 50 kommuner över hela landet.
När ICAx kontaktade Stacky’s i slutet av förra året och förklarade att handlarna i deras ImpactX-initiativ har ett tydligt incitament att driva förändring och försäljning, såg Stacky’s det som en rätt tidpunkt att ta sina populära produkter till dagligvaruhandeln, säger Stefan Olsson, en av Stacky’s grundare.
De första produkterna som lanseras på ICA-butikerna är Stacky’s färs och köttbullar i små förpackningar, vilket gör det enkelt att prova på produkterna samtidigt som det minskar matsvinnet. Produkterna är tillverkade av svenska råvaror och är helt fria från tillsatser.
Den mångsidiga färsen kan användas till en rad olika rätter, såsom bolognese, tacos, dumplings, och kålpudding, medan köttbullen, som är en hybridprodukt gjord av hälften Stacky’s färs och hälften skånska Bjärefågel, nu finns tillgänglig både på restauranger och i butiker.