Enligt Øresundsbro-konsortiet, som äger och driver Öresundsbron, ökar den tunga trafiken på bron.
Broägaren redovisar antal fordon per dygn och delar upp godstrafiken i två delar – varubilar som är 6-9 meter långa och lastbilar längre än 9 meter.
Under första kvartalet 2022 passerade i snitt 1 603 längre lastbilar per dygn över bron och det är en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period 2021.
Jämför man med 2019, sista året innan pandemin, är ökningen strax under 15 procent.
Slår man ihop all godstrafik är ökningen 9 procent i jämförelse med motsvarande period 2021 och 11, procent i jämförelse med första kvartalet 2019.
Däremot har pendlingstrafiken inte återhämtat sig efter pandemiåren utan ligger fortfarande kraftigt lägre än innan dess.
– Vi ser en kombination av faktorer i vår omvärld som bidrar till att återhämtningen har stagnerat bland svenska fritidskunder, pendlare och företagstrafik. Allt från mer hemarbete och digitala möten till en försvagad svensk krona, höjda bränslepriser och att resandet till och från Kastrup inte återhämtats helt, säger Berit Vestergaard, försäljnings- och marknadsdirektör för Øresundsbron i dess pressrelease.