I coronatider är vi markant mycket mer hemma och när vi är hemma får vi tid över till att städa och storstäda.
Inte nog med det – när vi gör det gör de gamla husmorstipsen comeback och skapar ny efterfrågan i dagligvaruhandeln.
Ett exempel är instagramkontot Ekotipset som Ellinor Sirén driver sedan fem år och som under pandemin nu sett en ”enorm ökning” och fått 142 000 nya följare, skriver svt.se.
Kontot bygger liksom andra på klassiska husmorstips kring städning som att ättika och bikarbonat är allt som behövs för att djuprengöra det mesta inklusive fönster, lister, klinkersgolv och verandan – eller för den delen bitsocker för att göra ren spisen effektivt.
Vårt nya städintresse och tid till att utveckla den syns på flera sätt. Hos svt.se konstaterar Hemköp att dess statistik visar att försäljningen av bikarbonat gått upp 50 procent sedan mars och försäljningen av ättika med 40 procent.
– Vi såg en ökning redan i januari med 15 procent jämfört med förra året, men i mars tog det fart med 50 procent för bikarbonat och 40 procent för ättika, säger Hemköps Maricka Allensten till svt.se och konstaterar att trenden hållit i sig.
– Det beror nog på att vi har kunder som är trendkänsliga men som också har ett hållbarhetsintresse, gissar Allensten.
Trenden konfirmeras av Willys som i samma text redovisar en 30-procentig ökning både för bikarbonat och ättika.