2021 utmärktes av stark återhämtning efter coronapandemin, ett stabilt resultat och stark balansräkning. 2021 innebar också framtidsviktiga satsningar inom digitalisering och hållbarhet, till exempel Greenfood Greenhouse, ett av norra Europas största center för hållbar och hälsosam mat, samt den nya digitala plattformen Arcorder som använder AI för att skapa mer tillförlitliga beställningar och minskat matsvinn, skriver Greenfood när man nu lämnar sin årsredovisning och hållbarhetsredovisning.
Under 2021 nyttjade Greenfood styrkan i kärnverksamheten och byggde för framtiden, både genom strategiska konsolideringar, nya satsningar och förvärv, samt genom nya kundsamarbeten och en introduktion på USA-marknaden, skriver förtaget.
– Trots exceptionella omständigheter till följd av pandemin, har vi under 2021 lyckats nå flera viktiga milstolpar genom snabbfotad innovation och ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet, digitalisering och produktutveckling. Satsningarna gynnar oss enormt under vår fortsatta tillväxtresa, säger David von Laskowski, vd och koncernchef för Greenfood-gruppen.2021 innebär även fortsatt internationell expansion. Greenfood har med sitt foodtech-bolag Picadeli lyckats skapa en skalbar modell med fortsatt stor tillväxtpotential, skriver man.
Greenfood kan kostnadseffektivt expandera in i nya länder, vilket bevisades ytterligare en gång under 2021 när Picadeli korsade Atlanten och introducerat konceptet på den amerikanska marknaden, skriver företaget i pressreleasen om fjolåret.