Dagligvaruhandeln har inlett 2020 alldeles utmärkt. Januari bjöd på en tillväxt på 5,3 procent och även efter justering för kalendereffekten handlar det om ett plus på 4,1 procent.
Dagligvaruindex talar sitt tydliga språk eller man kanske ska säga visar sina tydliga siffror.
För det nya decenniets första månad visar det en tillväxt i dagligvaruhandeln på 5,3 procent.
Riktigt så bra är det inte – men nästan, faktiskt.
Det finns en kalendereffekt för januari men rensar man för den så är tillväxten ändå imponerande 4,1 procent under januari 2020.
I fysisk butik handlar det – före rensning för kalendereffekt – om en tillväxt på 5,0 procent och för e-handeln med 13,3 procent.
– Dagligvaruhandeln öppnar året starkt med den högsta kalenderkorrigerade tillväxten sedan april 2019, konstaterar Daniel Liljeberg hos Svensk dagligvaruhandel.
I sitt index redovisar Svensk dagligvaruhandel nu nämligen för första gången e-handelns tillväxt uppdelad i den del som är hemleverans och den del som är upphämtning i butik, alltså click and collect.
E-handel med hemleverans ökade med 5,8 procent i januari medan tillväxten på upphämtning drog iväg till hela 30,6 procent.
Läs mer om dagligvaruhandelns goda start på 2020 men framförallt om trenderna och möjligheterna till tillväxt på sikt enligt branschens experter, i nya printmagasinet Butikstrender 2/2020