Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under juli 2022, jämfört med motsvarande månad 2021, enligt branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.
Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker är fortsatt historiskt hög och uppgick under månaden till 13,5 procent, enligt SCB:s konsumentprisindex.
Det gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln kan uppskattas till -6,8 procent, skriver Svensk dagligvaruhandel.
– Den prisjusterade försäljningen i dagligvaruhandeln minskade även denna månad. Inflationen är en drivande faktor, men det faktum att vi jämför oss med ett pandemiår då restaurangförsäljningen var betydligt lägre spelar också in, säger organisationens vd Karin Brynell.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juli till 2,7 procent, vilket är en klart lägre andel än under föregående månad. E-handelsandelen hittills i år uppgår till 4,7 procent.
– E-handelns andel av den totala försäljningen backar vanligen under sommaren. Det är dock första gången sedan före pandemin som e-handelsandelen är under tre procent, avslutar Karin Brynell.