Det är den färska upplagan av Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex som presenterar siffrorna och där man förutom en total ökning på 6,3 procent september kan återfinna en ökad försäljning inom fysisk dagligvaruhandel med 4,2 procent samma period.
– Under september återgick vi till en coronaanpassad vardag efter sommaren. Tillväxten i dagligvaruhandeln är fortsatt stark i och med att restaurangbesök förblir hemmamiddag och utelunch förblir hemmalunch även fortsättningsvis, sammanfattar Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
E-handelsaktiviteten i september var fortsatt mycket hög. E-handelsförsäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 75,5 procent.
Hemleverans ökade med 43,3 procent och upphämtning i butik med 141,9 procent.
– Den mycket kraftiga utvecklingen i e-handelsförsäljningen fortsatte i september och framförallt upphämtning i butik har blivit en lösning för många som inte vill gå in i butiker just nu, säger Karin Brynell
Den totala försäljningsutvecklingen för tredje kvartalet 2020 blev 5,8 procent – för fysisk butik 3,6 procent och för e-handeln 100,9 procent.