Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 enligt färska Dagligvaruindex – 5,2 procent i fysisk butik, 94,5 i e-handeln.
Försäljningen i dagligvaruhandeln växte med 7,6 procent under 2020 jämfört med 2019, visar Svensk dagligvaruhandel nya dagligvaruindex.
Den fysiska försäljningen i butik ökade med 5,2 procent och e-handelsförsäljningen med 94,5 procent.
Den starka tillväxten i e-handeln resulterade i att e-handelsandelen av den totala dagligvaruförsäljningen nådde 6,5 procent i december 2020, vilket kan jämföras med 3,2 procent i januari 2020, enligt organisationen.
– 2020 får summeras som ett starkt år för dagligvaruhandeln, även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser stängt och färre människor besökt stadskärnorna. E-handeln med livsmedel har under året nått helt nya nivåer och årets tillväxtmotor var e-handel med upphämtning i butik, summerar Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Under det fjärde kvartalet växte den totala försäljningen med 7,5 procent. Den fysiska butiksförsäljningen växte med 3,8 procent och e-handeln med 135,6 procent.
Under årets sista månad uppgick den totala försäljningsutvecklingen till 7,6 procent, jämfört med december 2019.
Försäljningen i fysisk butik växte med 3,1 procent och e-handeln med 191,6 procent. Upphämtning i butik växte i december med hela 348,7 procent.
– Starka tillväxtsiffror och en e-handelsandel som nådde 6,5 procent visar att e-handeln med julmat slog igenom 2020, vilket berodde på en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul, kommenterar Karin Brynell.