H&M återhämtar sig efter pandemin och redovisar nu en tillväxt på 62 procent för det senaste kvartalet i jämförelse med motsvarande kvartal 2020.
H&M omsatte 46 509 miljoner kronor under andra kvartalet av koncernens brutna räkenskapsår, månaderna mars, april och maj.
Det ska jämföras med 28 664 miljoner kr motsvarande period 2020 och innebär alltså i den jämförelsen en tillväxt på 62 procent.
– I takt med att allt fler vaccineras och att restriktioner lättar, öppnas världen gradvis upp och kunder kan återigen besöka våra butiker. Väl uppskattade kollektioner i kombination med snabba anpassningar och fortsatta förbättringar gör att vår återhämtning är stark. Trots fortsatta restriktioner, har försäljningen ökat kraftigt jämfört med föregående år, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.
När det gäller vinst redovisar man ett rörelseresultat på 3 852 miljoner kronor för kvartalet, vilket ska jämföras med en förlust på 6 188 miljoner kronor samma period i fjol.
– Våra långsiktiga digitala investeringar och alltmer integrerade försäljningskanaler i kombination med effektivare arbetssätt och kundfokus har varit viktiga under pandemin. Genom att snabbt kunna ställa om och anpassa oss har samtliga delar av bolaget bidragit till återhämtningen, säger Helena Helmersson.