Matsmart är nätbutiken som satsar på att sälja livsmedel som annars skulle ha slängts. Det har visat sig vara en affär i tiden och för fjolåret ökade Matsmart omsättningen med 35 procent.
274 miljoner kr i omsättning 2018 blev 371 miljoner kr under 2019.
Efter finansiella poster stannade förlusten förra året på minus 98 miljoner kr.
Under året lanserade man konceptet i Danmark under varumärket Motatos och i april utvidgade man verksamheten genom att etablera sig i Tyskland.
– 2019 innebar en rad strategiska investeringar med delat fokus; för det första att kunna växa med ökad lönsamhet på vår hemmamarknad och för det andra att lansera på ytterligare två europeiska marknader, skriver vd Karl Andersson i en pressrelease.
– Lanseringarna i Danmark under hösten 2019 och Tyskland under våren 2020 har gått enligt plan och marknaderna utvecklas hittills något bättre än förväntat”
Lager och logistik har fått stora investeringar under coronapandemin vilket gör att företaget, som förra året sålde 5 047 ton mat som annars blivit svinn, ser sig som väl rustat för den fortsatta verksamheten.
– Sammantaget har detta lett till en mer robust organisation, rustad för att klara av snabbare tillväxt med bibehållna kostnadsnivåer, är Karl Anderssons kommentar.