Under 2019 lanserade Orkla Sverige ett antal nya vegetariska, veganska eller veganmärkta produkter. Inom kategorin mat växte försäljningen av de vegetariska och veganska produkterna, till exempel Anamma och Felix Veggie-serien, med nästan en tredjedel jämfört med året innan, rapporterar företaget nu.
– Vår vardagskonsumtion av mat och hygienprodukter har stor påverkan på klimatmålen. Vi vill vaa en del av lösningen och bidra till en mer hållbar vardag för människan och klimatet, säger Sofie Ek, kommunikationschef hos Orkla Sverige.
Under 2019 lanserade Orkla växtbaserade produkter inom alla affärsområden. Inom Orkla Foods lanserades flera vegetariska och veganska soppor och pizzor från bland annat Anamma, Felix och Paulúns.
Anamma formbar färs blev dessutom korad till Årets dagligvara 2019 och försäljningen av Orkla Foods vegetariska och veganska produkter via dagligvaruhandeln ökade med 29 procent jämfört med 2018.
I dag är drygt 80 produkter hos Orkla Care veganmärkta, vilket innebär att man inte använder några animaliska ingredienser eller ingredienser som testats på djur. Allt från Grumme såpa, Jordan tandkräm, Bliw tvål och HTH hudvård är exempel på produktserier som veganmärkts.
Inom kategorin kosttillskott och vitaminer har Orkla Care även tagit fram kosttillskott särskilt utformade för veganer och Omega 3-tillskott baserad på alger. Orkla Confectionery & Snacks har en portfölj som mestadels är vegetarisk, men under 2019 satsades även på ett vegansk sortiment, där exempelvis bönbollar, linschips och kikärtchips med kryddblandningar som är helt veganska tagits fram. Tidigare i år lanserades också två veganska dippmixer, som är särskilt framtagna för att mixas med veganska baser.
– Det vi äter står för ungefär en tredjedel av de konsumtionsbaserade klimatutsläppen i Sverige. Det absolut mest effektiva sättet att minska utsläppen är att äta mer växtbaserat. Därför är det viktigt för oss att fortsätta erbjuda svenska konsumenter ännu fler växtbaserade alternativ, säger Sofie Ek.