En normal marsmånad hade dagligvaruhandeln kunnat räkna med en tillväxt runt 3 procent, konstaterar Svensk dagligvaruhandel. Men mars 2020 var inte normal på grund av coronasituationen och försäljningen ökade istället med 12,8 procent under månaden – korrigerat för kalendereffekter med 14,2 procent.
Snittköpen hos kunderna var högre än vanligt under början av mars. Först mot slutet av månaden utvecklades de mot mer normala nivåer. Samtidigt flyttade många mycket av sin matkonsumtion från restauranger till hemmet. Ris, pasta, konserverad mat, toalettpapper och tvål var kategorier som ökade starkt under månaden.
– Coronakrisen påverkade konsumentbeteendet och dagligvaruhandeln kraftigt i mars. I början av månaden såg vi en stark bunkringstrend bland konsumenterna med bland annat stora inköp av torrvaror och hygienartiklar, vilket bidrog till den starka försäljningen, säger Karin Brynell, vd för Svensk dagligvaruhandel.
Försäljningstillväxten i fysisk butik uppgick till 11,7 procent medan e-handeln ökade med 49,7 procent, att jämföra med månadsgenomsnittet under perioden 2017-2019 som uppgick till runt 25 procent. Hemleverans ökade med 34,1 procent och upphämtning i butik med 82,2 procent.
– E-handeln med mat fick ett kraftigt uppsving under mars månad då många ville, eller uppmanades att, undvika livsmedelsbutiker, vilket bidrog till att en bredare kundgrupp handlade mat på nätet, konstaterar Karin Brynell.