Genom förvärvet av Gooh ser Atria möjligheten att bredda sitt sortiment av färdigrätter och öppna upp för nya möjligheter inom produktutveckling för den svenska marknaden. Med Gooh som ett välkänt och respekterat varumärke i Sverige, ser Atria fram emot att stärka sin närvaro och position på marknaden.
Jarmo Lindholm, vd för Atria Sweden, betonar betydelsen av förvärvet för Atrias strategiska mål att bli ledande inom livsmedelsbranschen i norra Europa. Han ser Goohs produktutbud som en perfekt komplettering till Atrias befintliga sortiment.
Historia sedan början av 2000-talet
Goohs historia sträcker sig tillbaka till början av 2000-talet då tillverkningen av deras färdigrätter startade i samarbete med Operakällaren i Stockholm. Sedan dess har Gooh varit en pionjär inom kategorin kylda färdigrätter, med fokus på kvalitet och distribution.
Thomas Isaksson, vd för Lantmännen Cerealia, understryker att avyttringen av Gooh är en strategisk beslut för att kunna fokusera på kärnverksamheten inom spannmålsvärdekedjan. Han ser Atria Sweden som en kompetent och långsiktig ägare med potential att fortsätta utveckla Gooh.
Affären är ännu villkorad av godkännande från berörd myndighet innan den kan slutföras. Men för Atria Group representerar förvärvet en möjlighet till expansion inom färdigmatsegmentet och förbättrade möjligheter till lönsam tillväxt för Atria Sweden.