Ett framgångsrikt år med bra tillväxt och lönsamhet – så sammanfattar Axfood 2021 som man avslutar med ett starkt fjärde kvartal.
Axfood avslutar ett händelserikt och historiskt år med ett starkt fjärde kvartal där tillväxten var högre än marknadens och resultatet förbättrades, skriver koncernen.
Koncernens koncept stärker marknadspositionerna samtidigt som stora strukturella förändringar genomförs som skapar förutsättningar för en långsiktig, lönsam och hållbar tillväxt, tillägger man.
Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar bokslutskommunikén för 2021:
– Detta intensiva år avslutas med ett starkt fjärde kvartal. Butiksomsättningstillväxten om 3,1 procent överträffar marknadens tillväxt och dessutom levererar vi ett förbättrat resultat och en rörelsemarginal om 4,3 procent, sammanfattar koncernchefen Klas Balkow.
– Vi summerar ett intensivt år med hög takt i utvecklingen, och konstaterar att 2021 förmodligen är det mest händelserika året i Axfoods historia. Vi har verkat i en pandemi som utmanat med nya kundbeteenden och köpmönster, där vårt främsta fokus har varit våra medarbetares och kunders välmående. Vi har samtidigt gjort omfattande investeringar i framtidens logistikstruktur och digitala utveckling samt förvärvat partihandelsverksamheten Bergendahls Food och en minoritetsandel i stormarknadskedjan City Gross, analyserar Balkow.
– I december tillkännagav vi ytterligare en viktig strategisk affär, partnerskapet med Mathem, som just nu prövas av Konkurrensverket. Det är glädjande att med en stark bokslutskommuniké stänga det kanske mest intensiva och omvälvande året för Axfood hittills. Ett år då vi tillsammans med våra medarbetare över hela landet tagit stora kliv mot vår vision att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat, avslutar koncernchefen.