Ett starkt kvartal och en normaliserad marknad. Så sammanfattar Ica tredje kvartalet 2021 som gav en ökad omsättning med 2,2 procent och ökad vinst.
Ica-gruppen i Sverige fick se ett tredje kvartal där nettoomsättningen ökade med 2,2 procent och landade på 32 094 mkr, alltså drygt 32 miljarder kr.
Vinsten ökade till 1,8 miljarder kr jämfört med 1,7 motsvarande kvartal förra året (1 818 miljoner kr mot 1 798 för att vara exakt).
– Tredje kvartalet var starkt med resultatförbättringar i koncernens samtliga verksamheter förutom Ica Sverige, som hade ett stabilt kvartal med oförändrad marginal samtidigt som jämförelsetalen var utmanande, konstaterar Ica-gruppens vd Per Strömberg.
– Med avklingande pandemieffekter kan vi konstatera att marknaden i Sverige är på väg att normaliseras, med bland annat en fortsatt högre andel av försäljningen online än före pandemin.
Samtidigt understryker Per Strömberg positiva punkter inom utvecklingen av hållbart och växtbaserat.
– Som ett av resultaten av Icas satsning på att stötta och utveckla hållbara, svenskproducerade, växtbaserade livsmedel – Ica växa – lanserades i september de första produkterna inom det nya konceptet ”Ica svenskt växtbaserat”, exemplifierar Strömberg.
– Vi kan också glädja oss åt att FN kommer att ge Ica-gruppen ett pris för vår klimatambition ”Bortom Klimatneutralitet”. Priset kommer att delas ut i samband med FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow i november, avslutar Strömberg.