ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3 max_width=1300]

Välkommen till dagligvaruhandelns ledande största bästa finaste magazine

DAGENS NYHET

Från charkbröder till veganska visionärer

Peas of Heaven, det svenska växtbaserade matföretaget grundat av bröderna Marcus och Lucas Karlsson, har genomgått en imponerande transformation från att vara djupt rotade i köttindustrin till att bli ledande inom växtbaserad matproduktion. Med sin bakgrund i familjeföretaget Härryda Karlssons Chark, där de arbetade med korv och charkprodukter i många år, har de nu skapat något helt nytt. Deras resa har inte bara handlat om att förändra sina egna liv, utan om att förändra hur vi ser på mat och hållbar konsumtion.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=4]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

MISSA INTE VÅRT DAGLIGA NYHETSBREV

HÅLL KOLL DIREKT I MOBILEN!

Ur magasinet

PROFILEN

Håll koll Prenumerera här!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

BESÖKER MÄSSA ->

Annons

[bsa_pro_ad_space id=1]

SENASTE NYTT

Från charkbröder till veganska visionärer

Peas of Heaven, det svenska växtbaserade matföretaget grundat av bröderna Marcus och Lucas Karlsson, har genomgått en imponerande transformation från att vara djupt rotade i köttindustrin till att bli ledande inom växtbaserad matproduktion. Med sin bakgrund i familjeföretaget Härryda Karlssons Chark, där de arbetade med korv och charkprodukter i många år, har de nu skapat något helt nytt. Deras resa har inte bara handlat om att förändra sina egna liv, utan om att förändra hur vi ser på mat och hållbar konsumtion.

Fortsätt läs »

Circle K rekryterar RDO från Lidl

Circle K Sverige har rekryterat Johan Eriksson som ny Regional Director of Operations. Eriksson, som börjar sin nya roll i januari 2025, kommer närmast från Lidl Sverige, där han har haft en nyckelroll i företagets etablering och utveckling under de senaste 20 åren.

Fortsätt läs »

ERT Godis bygger för framtiden

ERT Godis, Sveriges största privatägda godisgrossist, fortsätter sin imponerande tillväxtresa med ett strategiskt förvärv av Torkelson Möblers fastighet i Skånes Fagerhult. Affären omfattar 10 000 kvadratmeter lageryta och öppnar dörren för en betydande expansion, särskilt för dotterbolaget Mormor Lisas Konfektyr.

Fortsätt läs »

Årets trendigaste livsmedel

Kvarg har utsetts till årets trendigaste livsmedel i en undersökning av Demoskop på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Den proteinrika mejeriprodukten har under 2024 exploderat i popularitet, och två av Sveriges största producenter – Arla och Skånemejerier – har haft svårt att möta efterfrågan.

Fortsätt läs »

Så mycket gravad lax äter vi i jul

Julen är högsäsong för gravad lax i Sverige, en självklar klassiker på våra julbord. Enligt Norges sjömatråd konsumeras cirka 200 ton gravad lax i december – en siffra som är tio gånger högre än genomsnittsmånaderna.

Fortsätt läs »

Två av tre vill ha julskinka från utegrisar

Julskinkan är lika självklar på svenskarnas julbord som granen i vardagsrummet, och en ny undersökning visar att fyra av fem planerar att äta julskinka i år. Men samtidigt är det tydligt att konsumenternas förväntningar och verkligheten inte går hand i hand. Två av tre svenskar vill ha en julskinka från grisar som får gå ute – ändå är det mindre än 1 procent av grisarna som får uppleva ett liv utomhus.

Fortsätt läs »

Här dricks det mest julmust i Sverige

Julmust är en självklar del av svenska jultraditioner, men det är långt ifrån jämt fördelat hur mycket vi dricker. Enligt färska försäljningssiffror från Carlsberg Sverige konsumerar norra Norrland, med Västerbotten och Norrbotten i spetsen, mest julmust per person. Stockholmarna däremot hamnar längst ner på listan.

Fortsätt läs »

Älskad och hyllad – men ofta överbliven

Julölen är en trogen följeslagare till julmaten och ett självklart inslag på många svenska julbord. En ny undersökning från Carlsberg Sverige och Eriksberg visar att fler än var tredje svensk (35 %) anser att öl är den viktigaste drycken under julen. Bland pensionärer är siffran ännu högre – nära hälften (49 %) prioriterar ölen framför andra drycker.

Fortsätt läs »

Början på en ny svensk jultradition?

Den tredje fredagen i december, som i år infaller den 20 december, har blivit känd som ”Fula jultröjans dag” (eller Ugly Christmas Sweater Day). Fenomenet att bära jultröjor med överdrivna, kitschiga eller rentav fula motiv har snabbt börjat slå rot även i Sverige. Även om det är vanligast på julfester, dyker de färgglada och humoristiska plaggen allt oftare upp under själva julafton.

Fortsätt läs »

Martin & Servera går i täten för hållbarhet 

Martin & Servera-gruppen har tagit ett stort kliv framåt i klimatarbetet – deras mål har nu godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Och låt oss vara ärliga, det är inte varje dag man ser ett företag som faktiskt lever upp till alla hållbarhetsfloskler som vi ofta hör i branschen. Med vetenskapligt förankrade mål visar de att de inte bara snackar om Parisavtalets 1,5-gradersmål – de gör något åt det.

Fortsätt läs »

Julöl – viktigare än Jesus?

Det är ingen hemlighet att alkoholen har en stadig plats på svenskarnas julbord, och det är tydligt att traditionerna lever vidare. Enligt en undersökning från Presentbolaget, utförd av YouGov, anser 21 procent av svenskarna att alkoholkonsumtion är en viktig del av julfirandet. Det är en betydligt större andel än de 7 procent som ser religion som central för högtiden.

Fortsätt läs »

Lönsamhet i fokus för livsmedelsindustrin

Den svenska livsmedelsindustrin står inför en utmanande avtalsrörelse inför 2025. Efter en period präglad av förluster under både 2022 och 2023, och med en fortsatt osäker ekonomisk situation, är rimliga och realistiska löneökningar centrala för att återställa lönsamheten och säkerställa konkurrenskraften.

Fortsätt läs »

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

PRODUKTNYTT

Här presenteras leverantörernas nyheter!

En populär vinjett, där du håller koll på dom senaste trenderna på butikshyllan. 

Tipsa oss på [email protected]

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=1]

ONLINEVIDEO

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Ur magasinet

I BUTIK

Håll koll Prenumerera här!

EXKLUSIV MEDIAPARTNER

GASTRO SUMMIT 2019

Framtidens mat: Maskar, gräshoppor eller människokött?

Är vi människor för egoistiska för att kunna leva hållbart? Är kannibalism lösningen på framtidens livsmedelsförsörjning? Har Generation Z svaren på världens livsmedelsutmaningar? Kan man lura konsumenter att göra de rätta valen? Frågorna inför framtidens matutmaningar är många. På GastroSummit får du några av svaren – men får också ta del av de senaste vetenskapliga rönen och träffa de ledande experterna. 

På Stockholmsmässan den 3-4 september 2019.

ANNONS

E-MAGAZINE

Håll koll på de senaste nyheterna inom dagligvaruhandeln vart du än befinner dig. 

Dagar
Timmar
Minuter
Sekunder

Tid kvar till att nästa magazine går på tryck!

ANNONS

[bsa_pro_ad_space id=3]

Nyheter från koncernen COOP

Innovativt koncept för att lära barn

Det innovativa initiativet som Coop Finspång lanserar tillsammans med LRF och Active Floor är ett spännande och framåtblickande steg för att utbilda barn om svensk matproduktion och lantbruk. Genom att kombinera interaktiv teknik med lekfullt lärande skapas en engagerande miljö där barn får insikt i var maten kommer ifrån och hur det svenska lantbruket bidrar till hållbar livsmedelsproduktion.

Fortsätt läs »

Coop rustar för framtiden

Coop Butiker & Stormarknader, snart Coop Östra, satsar stort på att stärka sitt kunderbjudande i färskvarudisken. Vid årsskiftet 2024/2025 ansluter fem nyrekryterade butikscoacher till ett team som redan leds av Henrik Liljenberg, tidigare mångårig kökschef och nu chef för säljcoacher.

Fortsätt läs »

En ny matdestination i Sveriges näst största

Idag, den 12 december, öppnar Stora Coop Barkarby dörrarna till en toppmodern butik i Barkarby handelsplats – Sveriges näst största handelsområde enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI). Den nya butiken, byggd på sportkedjan Decathlons tidigare lokaler, blir ett centrum för matglädje, inspiration och hållbarhet.

Fortsätt läs »

Nyheter från ICA

Vardagsrätten som aldrig går ur tiden

Om det finns en rätt som kan bära titeln ”vardagens kung” är det pannkakan. Med över tre miljoner sidvisningar på ICA:s receptsajt under 2024 behåller denna klassiker sin plats som svenskarnas favoriträtt. Det är enkelt, snabbt och – låt oss vara ärliga – rätt prisvärt.

Fortsätt läs »

Prospekt för erbjudande om F-aktier

ICA Gruppen Aktiebolag (publ) har offentliggjort ett prospekt gällande ett erbjudande till ICA-handlarnas Förbund och dess medlemmar i Sverige att teckna nya stamaktier av serie F (”F-aktier”). Prospektet har idag godkänts av Finansinspektionen och kan nu tas del av via Bolagets webbplats, www.icagruppen.se.

Fortsätt läs »

Nyheter från Axfood

Föreslås som ny styrelseordförande för Axfood

Axfood står inför ett ledarskapsbyte i och med att valberedningen har föreslagit Caroline Berg som ny styrelseordförande. Vid årsstämman den 19 mars 2025 kan Berg ta över posten efter Thomas Ekman, som avböjt omval. En förändring som inte bara handlar om namn, utan som också speglar företagets vilja att stärka sin position i en tid av osäkerhet på marknaden.

Fortsätt läs »
Ny Willys hemma öppnar i Örebro

Ny Willys Hemma-butik stärker servicen

Willys fortsätter sin strategi för lokal närvaro och prisvärda alternativ genom att öppna en ny Willys Hemma-butik i Sollentuna, Stockholm. Butiken, belägen på Malmvägen intill det nybyggda området Ture Torn, förväntas öppna i början av sommaren 2025.

Fortsätt läs »

Willys satsar strategiskt med ny butik

Willys fortsätter expandera och tar över det tidigare ICA-läget i Skärholmen Centrum. Den nya butiken, med en yta på 3 000 kvadratmeter, planeras öppna innan sommaren 2025 och blir en fullskalig butik med det senaste butikskonceptet. Detta strategiska drag stärker både Willys och Skärholmen Centrums position som en viktig handelsplats i Stockholmsregionen.

Fortsätt läs »

Nyheter från Bergendahls

Övrigt i dagligvaruhandeln

Circle K rekryterar RDO från Lidl

Circle K Sverige har rekryterat Johan Eriksson som ny Regional Director of Operations. Eriksson, som börjar sin nya roll i januari 2025, kommer närmast från Lidl Sverige, där han har haft en nyckelroll i företagets etablering och utveckling under de senaste 20 åren.

Fortsätt läs »

Går med i initiativet Hållbar Livsmedelskedja

Lidl Sverige har gått med i Hållbar Livsmedelskedja, ett initiativ mellan livsmedelsbranschen och WWF som syftar till att påskynda omställningen mot ett mer hållbart matsystem. Initiativet samlar nu 16 svenska livsmedelsföretag som tillsammans ska arbeta för att minska klimatpåverkan, bevara biologisk mångfald och förbättra djurvälfärd samt mänskliga rättigheter inom livsmedelsproduktionen.

Fortsätt läs »

Grönt i samklang med klassiska toner

Lidl Sverige har tagit ett oväntat steg för att förbättra kvaliteten på sina frukt- och grönsaksprodukter genom att spela klassisk musik i sina växthus. Med stöd av forskning från RISE, har företaget installerat ljudsystem som sprider toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern över sina odlingar runt om i Sverige.

Fortsätt läs »