Den 15 mars var det nationell butikspremiär för Stensåkra charkuteris nya förpackningar med budskapet ”sinne för smak”.
Att Stensåkras sinne för smak delas av många bevisas inte minst av de senaste årens stadigt uppåtgående försäljningskurva. Därför är tanken bakom den nya designen att innehållet nu ska matchas av en lika smakfull förpackning. Korven görs dock som alltid av noga utvalt och närproducerat kött efter samma recept som alla på korvfabriken i Vetlanda har gett sitt gillande.
– Med vår nya förpackningsdesign vill vi få fler svenskar att lägga märke till och prova vår genuint tillverkade korv, säger Thomas Kanestad, försäljningschef på Stensåkra.
– Vi lyfter också fram vårt viktigaste kännetecken – den goda smaken.
Det utlyfta S:et fungerar även i fortsättningen som kännemärke för varumärket. Samtidigt försvinner en del element genom renodlingen av designen, däribland fotot av Stensåkras ägare Anders och Birgitta Stark. Även om de nu pensioneras från korvpaketen fortsätter de att driva verksamheten framåt och skapa nya smakupplevelser. Sedan de tog över företaget 2006 har omsättningen mer än tiodubblats – och förra årets försäljning slog alla rekord, med en omsättning på över 70 miljoner kr.