Ny teknik, lokalt mathantverk, eget restaurangkök, bistro och en profilering inom vego och med en butiksodling av grönsaker som gör butiken delvis självförsörjande.
Så ser planerna och tankarna ut bakom Coop Hagastaden där man dels vill skapa en innovativ butik i framkant, samtidigt använda den främsta tekniken för att kunderna ska kunna koncentrera sig på matupplevelsen.
– Vi vill skapa en butik som är lika innovativ som inspirerande. Det ska vara lika enkelt att snabbt klara av sina vardagsinköp som att inhandla en festmåltid, vare sig du vill laga den från grunden eller bjuda på mat från vårt restaurangkök, säger Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden.
Kundernas inköp i butiken kommer i huvudsak att göras i appen ”Scan & Pay”. Det innebär att kunden själv skannar sina varor medan matkassen fylls på. Sedan betalar man direkt i appen antingen med Swish eller betalkort och därefter är det bara att gå ut.
– Vi hoppas att 90-95 procent av kunderna använder den betalmetoden, säger Maria Ytter.
I butiken kommer den lokalt producerade maten få mycket utrymme. Redan i entrén kommer kunderna mötas av en butiksodling som tas fram i samarbete med företaget Grönska.
Odlingen som kommer att starta i slutet av oktober kommer göra butiken självförsörjande på färska örter. Läs mer om Coops nya framtidsorienterade butik i ett stort reportage i Butikstrender 9/2020. Prenumerera här.