När Arla marknadsförde sig med att mjölk och andra produkter hade netto noll klimatavtryck blev reaktionerna starka.
Det slutade med att KO beslutade stämma Arla för marknadsföringen.
Arla höll inte med KO men uppmärksamheten kring ärendet gjorde att Arla slutade använda begreppet.
Nu slutar man även med att klimatkompensera.
– Vi behöver kunna skapa lönsamhet för de hållbarhetsinitiativ vi gör. Om vi inte kan prata om den här klimatkompensationen. så kan vi inte motivera att vi fortsätter med det, säger Victoria Olsson till Sveriges radio.
Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson påpekar samtidigt för Aktuell hållbarhet att man fortfarande satsar på klimat, även om det inte blir i form av klimatkompensation.
Fem miljarder kronor om året öronmärks för klimatåtgärder.
– Som exempel lanserade Arla nyligen en ny hållbarhetsersättning för att finansiera och motivera åtgärder som bidrar till att minska mjölkgårdarnas klimatutsläpp med 30 procent till 2030, säger Victoria Olsson.