Stor bensinmack i konkurs 

Arkivbild Mostphots

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

OKQ8-macken i Hagfors, Värmland, som omsatte 39 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret, har gått i konkurs. Detta markerar en dramatisk förändring i landets drivmedelsindustri, där ökade kostnader och förändrade köpmönster har bidragit till beslutet.

Kunder som besöker OKQ8-macken i Hagfors möts numera av en skylt som meddelar att verksamheten har gått i konkurs. Erik Helgesson, som har drivit macken sedan sommaren 2020, berättar för Värmlands Folkblad om de utmaningar som lett fram till konkursen.
– ”Folk har inga pengar längre. Det har varit en pandemi, det pågår krig i omvärlden och höga räntor. Då går köptrenden nedåt och resultatet blir därefter,” säger Erik Helgesson.
Enligt Helgesson har bensinmackens kostnader ökat kraftigt de senaste åren, vilket har bidragit till den ekonomiska pressen. Elkostnaderna har dubblerats och räntorna är tre gånger högre än för två–tre år sedan, vilket har gjort det svårt att hålla verksamheten lönsam.

”Sista bensinmacken är byggd”
Thomas Andersson, vd för OK-föreningen i Värmland, delar Helgessons syn på situationen och menar att kostnadsökningarna är en betydande faktor bakom konkursen. Han bedömer att den sista bensinmacken i Sverige nu är byggd eller håller på att byggas.
– ”Det är extremt dyrt att bygga en bensinstation och kraven blir tuffare och tuffare. Det är kontroller, tester, registerhållning, avgifter och det ena med det andra,” säger Thomas Andersson till Vi Bilägare.
Andersson förutspår att det kanske kan byggas någon mer bensinmack vid en större väg i en storstad, men att det på landsbygden är osannolikt att fler stationer byggs.
OKQ8 Scandinavia, med verksamhet i både Sverige och Danmark, är ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. I Sverige har kedjan 773 stationer över hela landet och erbjuder produkter till industrier, sjöfart, verkstäder och jordbruk.
Trots att försäljningen på OKQ8-stationer ligger på samma nivå som tidigare, pressas kedjan av de ökade kostnaderna, vilket påverkar dess verksamhet och framtidsutsikter.
– ”Vi måste anpassa oss till de nya ekonomiska realiteterna och hitta sätt att fortsätta vara lönsamma trots de ökade kostnaderna,” avslutar Thomas Andersson.
Det återstår att se hur drivmedelsindustrin kommer att utvecklas i Sverige framöver, men det är tydligt att förändringar och anpassningar är nödvändiga för att möta de nya utmaningarna.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil