Det senaste pandemiåret har lett till många förändringar. Ett av dem är att behovet av och efterfrågan på hemleveranser närmast exploderat.
Många gamla sanningar har förändrats under det senaste året där inte minst den digitala utvecklingen har tagit stora steg framåt i en takt som många av oss inte såg för ett drygt år sedan, skriver transportföretaget Tempcon i en pressrelease.
Den viktigaste indikationen på det är att kraven på transporter ”the last mile” och frmförallt hemleveranser av mat, dryck och recept ökat explosionsartat under pandemin.
Enligt Svensk dagligvaruhandels index ökade försäljningen i matbutikerna under tredje kvartalet 2020 med 5,8 procent samtidigt som e-handeln ökade i snitt med hela 101 procent, skriver Tempcon och hänvisar till att såväl Ica som Axfood till och med överträffade den tillväxten med 120 respektive 124 procents e-handelstillväxt.
Tempcon är själv ett typiskt exempel då man under det senaste halvåret ökat sin distribution av matkassar med närmare 200 procent sett till antalet nyttjade fordon.