Försäljningen i mars minskade med 17 procent jämfört med mars föregående år, vilket motsvarar en organisk försäljningsminskning om 13 procent, rapporterar Clas Ohlson idag.
Online är siffrorna roligare då Clas Ohlson växte i e-handeln med 50 procent i mars jämfört med mars 2019.
Stängningar av butiker utanför Norden, Corona-situationen och den svagare norska kronan är parametrar som påverkat försäljningen negativt, skriver Clas Ohlson.
Vid periodens utgång var antalet butiker 229, vilket innebär en minskning.
Omstruktureringen fortsätter i en löpande översyn av butiksnätet där man bland annat stänger på Kullagatan i Helsingborg i höst och där e-handeln i Storbritannien från och med 1 maj kommer att ske via Amazon.
För de elva månaderna som gått av räkenskapsåret, vilket avslutas 30 april, är försäljningen 8 188 miljoner kr vilket är i nivå med motsvarande period föregående året då försäljningen var 8 180 miljoner kr.
I sin pressrelease påpekar Clas Ohlson att dess e-handel med flexibla leveransalternativ uppskattats av kunderna under Covid-19-tiden och att man kontinuerligt anpassar verksamheten till konsekvenserna av pandemin.
Man ser också en kraftigt ökad försäljning av sortimentet via Mathem.se och Kolonial.no.
– Jag konstaterar att vi även efter en exceptionell mars präglad av Covid-19 kan visa på en organisk tillväxt i Norden på 3 procent för våra elva första månader. Den negativa påverkan av Covid-19 har vi till del kunnat möta med positiva effekter från ett aktivt arbete med vår kommersiella agenda och vi har fått kvitto på att vårt sortiment är relevant, även i en extraordinär situation som denna, säger koncernchefen Lotta Lyrå.