MatLust, som sedan 2015 har stöttat över 300 innovativa företag i livsmedelsbranschen, fortsätter sin insats för att driva på utvecklingen mot ett mer hållbart livsmedelssystem. Daniel Dworetsky, projektledare på MatLust, betonar betydelsen av att visa upp både bredden och det geografiska spridningen av de företag som fått stöd.
– Vi och TracTechnology delar ambitionen att öka synligheten för livsmedelsföretagen, både gentemot varandra och gentemot nya potentiella samarbetspartners, säger Dworetsky.
Digital plattform knyter samman marknaden
Företagen som stöds av MatLust kommer att bli listade på Närvaror, en digital sökplattform som hjälper konsumenter och företag att lokalisera lokalt producerad mat. Genom att scanna en QR-kod på en produkt i butik eller meny på en restaurang, kan konsumenter direkt se varifrån produkten kommer och hur den har producerats. Detta ger ökad transparens och möjlighet att göra mer medvetna val kring sin mat.
– Vi är så stolta och glada över detta samarbete med MatLust. Vår gemensamma strävan är att skapa mer öppenhet i livsmedelskedjan och göra det enklare för konsumenter att hitta lokala, hållbara alternativ, säger Niclas Lindgren, VD på TracTechnology.
Samarbetet stärker hållbar utveckling
För livsmedelsbranschen innebär samarbetet ett viktigt steg mot en mer transparent och hållbar försörjningskedja. Närvaror kommer inte bara att hjälpa små livsmedelsproducenter att få ut sina produkter på marknaden, utan även underlätta för konsumenter och uppköpare att upptäcka närproducerade och hållbara alternativ.
Plattformen förväntas vid årsskiftet 2024 innehålla information om över 50 000 företag, vilket stärker den lokala mat- och dryckesindustrin och bidrar till en mer hållbar och transparent livsmedelskedja i Sverige.