För att nå miljömässigt hållbar konsumtion räcker inte att motivera konsumenter utan det krävs även styrning mot företagen, slår Konsumentverket fast.
För att nå en miljömässigt hållbar konsumtion räcker det inte på långa vägar att försöka öka konsumenternas motivation och förmåga.
I stället är det styrning mot utbudssidan, det vill säga mot företagen som tillverkar och säljer produkterna, som är mest effektivt. Det slår Konsumentverket fast i ny rapport som lämnat in till regeringen.
Konsumentverket har, på uppdrag från regeringen, identifierat vilka hinder som finns för en hållbar konsumtion. Uppdraget har också handlat om att överväga för- och nackdelar med åtgärder som kan motverka dessa hinder.
Verkets slutsats är att det finns ett antal hinder som gör att vi i dag har långt kvar till att nå en hållbar konsumtion.
De mest betydande hindren finns inom pris, utbud, marknadsföring, normer samt bristande kunskap och intresse.
Konsumentverkets slutsats är att det är nödvändigt och mest framgångsrikt med styrning på utbudssidan för att få till stånd en miljömässigt mer hållbar konsumtion i större omfattning.
– Vi ska inte ha en övertro på konsumenternas möjligheter att bidra till en hållbar konsumtion, det går inte att lägga ansvaret på konsumenternas axlar, säger Johan Jarelin, utredare på Konsumentverket.