Plan B Outlet presenterar sig som ”Sveriges nya, flexibla outletkoncept”. I fredags, 10 juli, öppnade man sin första butik och de tre veckoslutsdagarna rann en fjärdedel av vad man beräknar en normal månads försäljning in i kassan, skriver företaget i en pressrelease.
– Konceptet byggdes på drygt två veckor och utan en enda krona i marknadsföring strömmade kunderna till butiken och försäljningen överträffade allas förväntningar, menar Plan B outlet som uppenbarligen inte behövde någon plan B.
– Det vi lyckats med är ganska imponerande. På två veckor byggde vi ett helt retailkoncept från grunden och fick snabbt med oss drygt 50 varumärken som tillsammans bildar ett brett och mycket intressant sortiment, anser Fredrik Weisten som är vd och grundare till Retail knowledge och ägare till Space invaders.
– Dagarna innan öppningen skapade vi ett Instagramkonto som snabbt fick mer än 600 följare. Vi har hittills inte lagt en enda krona på marknadsföring om man inte räknar kostnaden på 300 kr för ballongerna till invigningen, fortsätter Weisten.
Under veckan kommer konceptet börja marknadsföras i lokaltidningar samt på sociala medier.
Första butiken är cirka 390 kvadratmeter och ligger på en vältrafikerad plats mellan ÖoB och Stora Coop vid infarten till Åkersberga norr om Stockholm.
Butikens idé är att erbjuda kraftigt rabatterade produkter från kända varumärken inom mode, sport, accessoarer, heminredning och hemelektronik.