Clas Ohlson tvingas notera en minskad försäljning i den viktiga julhandelsmånaden december men förklarar minskningen med pandemin.
Clas Ohlson minskade sin försäljning i december med hela 14 procent – från 2019 års 1 285 miljoner kr till 1 108 mkr.
Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta minskade med 10 procent, skriver företaget idag.
Online ökade försäljningen i december med 45 procent jämfört med 2019 och uppgick till 108 mkr (75 mkr december 2019).
– Försäljningen i december har tydligt påverkats av pandemin, där skärpta restriktioner i nära anslutning till årets viktigaste försäljningsperiod gjorde att kundtrafiken till våra svenska butiker sjönk ytterligare, konstaterar Pär Christiansen, tillförordnad vd och koncernchef.
– Med en lägre kundtrafik och försäljning har vi lagt särskilt fokus på att upprätthålla en säker handel och god lönsamhet, bland annat genom reducerade kampanjaktiviteter, tillägger han och konstaterar även att totalt ligger man i linje med sitt mål för försäljningstillväxten på nätet.