Det är svårt att ställa krav på fossilfria transporter och det krävs en gemensam attityd för att lösa problemet, säger logistikföretag i Sverige.
Det är i ett reportage på sydsvenskan.se som frågan tas upp och utgångspunkten är att få fossilfria lastbilar och en invecklad logistikkedja gör att det blir svårt att minska utsläppen från den tunga trafiken, i det här fallet med E6 genom Skåne som utgångspunkt.
– Man skulle önska att engagemanget var större, framförallt från dem som köper transporter, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Sveriges åkeriföretag, hos sydsvenskan.se.
Klimatmålet är att minska utsläpp av växthusgaser från trafik med 70 procent till år 2030 och det är en minskning med 8 procent per år, vilket man ser som svårt att leva upp till.
Knäckpunkten i sammanhanget är att leverans- och logistikkedjor ofta består av många led och inkluderar ett antal underleverantörer och entreprenörer.
– Det gör att många åkerier aldrig kommer i det läget att kundens krav på hållbarhet når hela vägen, säger Ulric Långberg hos sydsvenskan.se.
Enligt Långberg är det avgörande att hela transportkedjan synliggörs. Han hävdar att idag styr billigast pris i mellantrafiken från ett lager till ett annat och åkerier kör med omärkta lastbilar för att man inte ska se vilket åkeri som kör, effektivitet eller kvalitet och inte kunna bedöma om det är fossilfritt.
Öppenheten om det dyker förts upp när det gäller den sista transporten, den som går till själva matbutiken, menar han.