Svensk e-handel fortsätter minska

Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel | Foto Pressbild

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

E-handeln från utlandet är mindre än tidigare men ändå fortsätter den svenska e-handeln att backa jämfört med 2021, visar färska siffror.

Svensk handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning minskade med 11 procent jämfört med motsvarande månad föregående år. 
Det är i nivå med föregående månads utveckling.

Från januari till och med augusti har omsättningen minskat med 13 procent mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer och med 16 procent när även e-handeln från utländska aktörer inkluderas. 

– E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

– Trots detta, och trots viss prisuppgång på många varor, så backade alltså omsättningen med 11 procent i augusti. Den snabbt försvagade köpkraften och hushållens oro för den egna ekonomin spelar alltså en stor roll, tillägger Davidson.

Andelen som e-handlade ökade med 4 procentenheter till 68 procent i augusti jämfört med juli. Jämfört med augusti 2021 är det dock en minskning från 70 procent. 

I likhet med tidigare under året drivs dock omsättningsminskningen i e-handeln i huvudsak av ett minskande genomsnittligt köpbelopp. 
Köpbeloppet minskade med 11 procent i augusti och har i genomsnitt minskat med 13 procent under perioden januari-augusti.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil