Trots att den digitala handeln fullkomligt exploderat i pandemins spår befinner sig den svenska e-handeln i en akut kris, där nästan alla e-handlare misslyckas med att bygga lönsamma digitala varumärken, skriver John Karsberg och Niklas Bondesson från The North Alliance, ett byranätverk som arbetar just med att skapa tillväxt.
I den nya rapporten ”Nyckeln till lönsam e-handel – en studie om att ta mer betalt på nätet” har 1 500 konsumenter fått svara på frågor om 42 e-handlare och resultatet är enligt rapporten tydligt.
Få gör vad som krävs för att bli lönsamma på sikt och misslyckas med att nyttja de viktigaste värdena.
– Att så otroligt få e-handlare lyckas särskilja sitt erbjudande är oroväckande och visar den enorma okunskap som finns hos dagens e-handelsaktörer. Rapportens resultat talar sitt tydliga språk: om svenska e-handlare fortsätter så här är det bara en tidsfråga innan konkurserna avlöser varandra. Det är ett faktum att svensk e-handel står inför en akut kris säger, John Karsberg hos The North Alliance.