Den kraftiga ökningen i efterfrågan visar tydligt att konsumenterna i allt större utsträckning värdesätter svenskproducerade alternativ. Trenden är tydlig: mer lokal produktion, kortare transportkedjor och bättre kontroll på råvarorna.
– Sett till försäljningen så söker många i Sverige efter svenskproducerade alternativ inom segmentet, vilket känns väldigt positivt, säger Stefan Andersson, anläggningschef på Kristianstadsmejeriet.
Han lyfter fram Sveriges starka djurhållning och den låga användningen av antibiotika som viktiga faktorer för konsumenternas val. Sverige har den lägsta antibiotikaanvändningen inom EU, vilket bidrar till en säkrare livsmedelsproduktion och minskad risk för antibiotikaresistens.
Mångsidighet driver försäljningen
En annan faktor bakom framgången är produktens mångsidighet. Skånemejeriers ostmästare har utvecklat en unik tillverkningsmetod för att ge Pannoumi® en optimal smak och konsistens. Det har möjliggjort en bred produktvariation, från filéer till färs, vilket gör den till ett attraktivt alternativ för såväl dagligvaruhandeln som restauranger och storkök.
– Pannoumi® är i linje med att många konsumenter idag vill byta ut kött mot ett näringsrikt, vegetariskt alternativ. Den gör det lätt att ersätta kött i många favoriträtter och är enkel att tillaga, säger Andersson.
Försäljningen till storhushåll har mer än fördubblats sedan 2022, vilket visar att efterfrågan sträcker sig bortom hemmaköken och in i restaurang- och skolmatsalar.
Marknadens framtid
Med tanke på den nuvarande trenden och konsumenternas växande intresse för svensktillverkade produkter har Pannoumi® en stark position framåt. Frågan är om fler aktörer i branschen kommer att följa efter och satsa mer på svensk grillost, eller om importen kan vända trenden.
Det är tydligt att kategorin stek- och grillost är i förändring, och just nu ser det ut som att Skånemejerier har tagit ledartröjan.