Alltmer av den ost som säljs i svenska livsmedelsbutiker är importerad, en trend som har pågått i årtionden. Medan omkring 90 procent av osten på den svenska marknaden var svenskproducerad 1995, har denna siffra minskat till cirka 40 procent år 2023. På Skånemejeriers mejeri i Kristianstad ser man dock en annan framtid för svensk ost, och särskilt Allerum går i bräschen för att värna svensk livsmedelsproduktion.
Allerum har under det senaste året tagit marknaden för lagrad hårdost med storm och har nu 24,8 procent av volymandelen i denna kategori – en ökning som överstiger marknadens tillväxt i stort. Med varianter som Präst®, Herrgård® och den nya osten Rike®, drivs tillväxten av ett tydligt fokus på svensk kvalitet och smak. Enligt Stefan Andersson, anläggningschef på mejeriet i Kristianstad, är Allerum ett praktexempel på att svenskt osthantverk har stora förutsättningar att ta mer plats på butikshyllorna.
Kristianstadmejeriet har även lagt stor vikt vid innovation för att möta konsumenternas efterfrågan på nya ostprodukter. Bland nyheterna finns till exempel Pannoumi® i tärnat format, en proteinrik ost som är anpassad till nya konsumtionstillfällen. “Vi ser en växande efterfrågan på ost i olika format och förpackningar. Därför arbetar vi kontinuerligt med att utveckla nya produkter som kan möta dessa behov,” säger Stefan Andersson.
Med en tydlig strategi för produktutveckling och kvalitet fortsätter Skånemejerier och Allerum att förespråka och stärka närvaron av svensk ost i kyldiskarna, trots konkurrensen från import.