Under pandemin har logistikföretag vittnat om en stor ökning av distanshandeln när svenskarna inte har kunnat gå i fysiska butiker på samma sätt som tidigare, skriver mobilitetsföretaget Soti i en pressrelease.
Enligt den består de mönster som uppstått under pandemin även efter att den är över.
36 procent av svenskarna ökade sin onlineshopping med hemleverans under pandemin.
70 procent av de som handlat online under pandemin kommer att fortsätta med det även i framtiden. Båda dessa fakta enligt Soti.
Enligt Soti har var femte svensk, 20,7 procent, ökat antalet köp online som de sedan själv hämtat i affären, och 19,1 procent har ökat antalet onlineköp med leverans från sin lokala butik.
Men allra störst har ökningen varit på internetköp med leverans hem eller till ett ombud, hela 35,7 procent.
– Den här trenden är global, och Sverige sticker inte ut från resten av världen. Om något så är förflyttningen faktiskt generellt något mindre påtaglig i Sverige än i andra länder, beroende på att vi redan före pandemin var en mogen marknad med många handelssegment med en tydlig nätförsäljning, berättar Stefan Spendrup hos Soti.