Fler svenskar väljer bort amerikanska varor – vad betyder det för butikshyllan?

Svenskar väljer bort amerikanska varor till förmån för nordiska alternativ
Foto: Eniro

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Enligt en ny mätning från Verian, gjord på uppdrag av SVT, uppger tre av tio svenskar att de redan har valt bort amerikanska varor – i första hand av politiska skäl. Samtidigt ökar intresset för närproducerade, hållbara och nordiska alternativ i butik.

För dagligvaruhandeln innebär det en förändring som kan få konkret genomslag i butikshyllan.

Undersökningen visar att det inte bara är värderingar som driver beteendet – även prispress och tullpåslag påverkar konsumentens vilja att byta ut importerade varumärken mot lokalproducerade alternativ.

Produkter som traditionellt varit självklara i många hem, exempelvis amerikanska drycker, snacks, teknik- och hushållsprodukter, utmanas nu av nordiska motsvarigheter. Och många av dessa finns redan i butik, men kanske inte med samma exponering eller synlighet.

– Fler vill välja nordiskt, men vet inte alltid var produkterna finns att köpa. Det är där handeln har en nyckelroll att spela, genom att skylta upp och guida kunden i butik, säger Hosni Teque-Omeirat, branschprofil inom digital handel.

Lokala alternativ som redan finns på hyllan

I flera produktkategorier finns svenska och nordiska varumärken som kan möta efterfrågan:

  • Snacks: Estrella och Kims utmanar amerikanska chipsmärken
  • Dryck: Trocadero, Pommac och Julmust är alternativ till Coca-Cola
  • Sötsaker: Ballerina från Göteborgs Kex är ett svenskt svar på Oreo
  • Ketchup och såser: Felix är ett starkt svenskt varumärke
  • Frukostprodukter: AXA erbjuder flingor med nordiska råvaror
  • Hushåll: OBH Nordica, Wilfa och Electrolux står för lokala kvalitetsprodukter
  • Teknik: Jays (hörlurar) och Suunto (klockor) som alternativ till AirPods och Fitbit

För butiker och kedjor kan det vara läge att se över sortimentskommunikation, exponering och kampanjstrategier – särskilt i takt med att konsumentens medvetenhet ökar.

Det är inte bara utbudet som avgör – utan tillgängligheten. Flera av de lokala alternativen nämns som ”redan tillgängliga i butik”, men konsumenten vet inte alltid om det. Det skapar ett tillfälle för handeln att tydligare skylta, lyfta och kommunicera det som finns – och visa vilka produkter som är svenskproducerade, hållbara eller lokalt tillverkade.

Butikstrender följer utvecklingen och analyserar hur värderingsstyrt köpbeteende påverkar framtidens butikssortiment.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.