Samtidigt som efterfrågan på hälsosamma måltider är hög, visar undersökningen att 31 % av barnfamiljerna och 58 % av arbetslösa helt enkelt inte har råd att köpa frukt och grönt i den omfattning de skulle vilja. Detta är en skarp ökning jämfört med föregående år och en utmaning för butiker som säljer färska produkter.
Dagligvaruhandeln står inför ett dilemma – hur kan butiker anpassa sitt utbud och sin prissättning för att möta konsumenternas behov? I rapporten uttrycker 78 % av svenskarna att de skulle äta mer frukt och grönt om momsen togs bort. Men det finns även andra initiativ att titta på, såsom kampanjer, fler plånboksvänliga alternativ och paketerade lösningar för familjer.
En intressant fråga är också hur butiker kan skapa attraktiva erbjudanden på sallader och kalla rätter, utan att det påverkar marginalerna negativt. Finns det exempel på lyckade lösningar från butiksgolvet? Hur kan handlare balansera hälsosamma alternativ med konsumenternas plånbok?
I kommande utgåva av Butikstrender magasin fördjupar vi oss i frågan och tittar närmare på hur butiker kan anpassa sig till de nya konsumtionsmönstren. Har din butik gjort några lyckade insatser för att öka försäljningen av frukt, grönt och sallader? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!