Bakom tävlingen står TasteWorthy, och syftet är att sätta fokus på smakens betydelse inom kött & chark – en aspekt som blir allt viktigare för både konsumenter och dagligvaruhandeln.
– Smak, smak och ännu mer smak! Jag är övertygad om att konsumenterna i framtiden kommer att leta ännu intensivare efter unika och välbalanserade smakupplevelser, men utan att tappa fokus på prisvärdheten, säger Johan Swahn, Ph.D. & Assistant Professor, som leder arbetet på TasteWorthy.
För dagligvaruhandeln är det avgörande att förstå hur smak påverkar köpbeslut. Enligt Johan Swahn finns det flera sätt för butiker att arbeta strategiskt med charkprodukternas smakprofil:
– Vi vet att smakkommunikation är avgörande. Butiker som lyfter fram tydliga smakbeskrivningar vid kött- och charkdisken skapar en mer inspirerande köpupplevelse. Det gör det lättare för kunder att hitta produkter som matchar deras preferenser, säger han.
Han betonar även vikten av smaktester och demos i butik, en metod som bevisligen ökar försäljningen:
– Vi ser en tydlig koppling mellan smaktester och försäljningsökning. En genomtänkt demo, där kunder får prova en premiumprodukt som färsk chorizo, kan vara ett av de mest effektiva sätten att öka försäljningen och bygga varumärkeslojalitet, säger Swahn.
Vinnarna i Korvkampen 2025
Tävlingen resulterade i att tre chorizos tog hem topplaceringar baserat på både smak och konsumenternas preferenser.
BBQ Mild Chorizo, Garant – Mild, behagligt rökig och saftig.
Siljans Chorizo, Siljans Chark – Smakrik och lätt rökig med fast konsistens.
Chorizo de Pimenton, Scan – Het med fin sälta och tydlig rökighet.
En av de stora utmaningarna just nu är balansen mellan prisvärdhet och smakupplevelse.
– De varumärken som lyckas kombinera prisvärda produkter med en tydlig och attraktiv smakprofil kommer att ha en konkurrensfördel, säger Swahn.
Med en växande efterfrågan på smakrika och välbalanserade produkter har butiker en stor möjlighet att driva merförsäljning genom att satsa på rätt exponering, smakkommunikation och sensoriska upplevelser.
Hur arbetar din butik med att lyfta fram smak i kött- och charkavdelningen?