I den 13:e upplagan av Kantar Public anseendeindex får Systembolaget en topposition som speglar en stark tilltro till monopolet och bolagets service.
I år mäter vi för första gången Systembolaget, som belönas med en förstaplacering och det högsta anseendet ett företag har fått i anseendeindex sedan 2013.
Ikea har varit i närheten vid två tillfällen, men Systembolaget har tre punkter högre anseende (83 mot Ikeas 80 åren 2018 och 2020).
På ”medaljlistan”, som Kantar kallar listan med de företag som har 60 eller mer i anseende, finns ett antal nykomlingar – Clas Ohlson, Spotify och de tre apoteksbolagen som nu mäts.
Det innebär också att apotek är en av branscherna med högst anseende. Det kan vara så att branschen gynnas av ett historiskt (tryggt) ”monopolanseende”, kombinerat med lyhördhet för trender kring kost/hälsa och e-handel, är Kantars teori.
I toppen är det, förutom Ikeas nedgång och Systembolagets triumf små rörelser för Volvo-bolagen och Ica.
– Ica hade delvis under perioden uppmärksamhet för en ”insiderhärva”. Den verkar dock inte ha någon större påverkan på Ica, möjligen ett tecken på att starka varumärken är delvis immuna mot negativa skriverier, funderar Kantar i sin analys.
Tio i topp i anseendeindex
Systembolaget (högst)
AB Volvo
Ica
Ikea
Volvo Cars
Scania
Apoteket AB
Spotify
Avanza
Apotea