Andra kvartalet 2020 var försäljningsvolymen hos Systembolaget 160,2 miljoner liter och vinsten uppgick till 169 miljoner kr, enligt dagens pressmeddelande.
Motsvarande period förra året slutade med en förlust på 5 miljoner kr.
– Ökningen kan till stor del förklaras av att Systembolagets andel av den totala anskaffningen ökar till följd av att andra inköpskanaler såsom resandeinförsel och restauranger och barer varit kraftigt begränsade på grund av covid-19, menar företagets ekonomidirektör Charlotte Hansson.
Företaget säger även ett annat kundbeteende under pandemin där kunderna fördelar sig mer jämnt undre veckodagarna.
Att alla varugrupper utom alkoholfritt ökar förklarar man med att vi nu haft färre sammankomster där människor träffats i grupp och där alkoholfria alternativt skulle ha erbjudits.
– Sprit ökade med 18 procent (1,7 miljoner liter), vilket sannolikt är en effekt av att den svaga svenska kronan minskade resandeinförseln i början av året, skriver Systembolaget i rapporten.
För starköl var ökningen 13 procent, för vin 9 procent och för cider och blanddrycker 11 procent.