Det handlar om att framtidssäkra Systembolaget, skriver företaget i ett pressmeddelande och förändringarna syftar framför allt på att fokusera mer på digitalisering, hållbarhet och folkhälsa.
De tjänster som dras in är samtliga på huvudkontoret i Stockholm. Butikerna och varudepåerna berörs inte.
– Vi står stadigt i vårt uppdrag och för att fortsätta möta kundernas krav och förväntningar vill vi säkra att vårt kundmöte är lika bra oavsett var du möter oss, säger Ann Carlsson Meyer, vd för Systembolaget.
— I butik, on-line eller via vår kundtjänst. Vi har bestämt oss för att fortsätta flytta fram positionerna i vårt hållbarhetsarbete och lägga kraft på vårt arbete att bidra till förbättrad folkhälsa i Sverige. Att effektivisera huvudkontoret, både personellt och finansiellt, är nödvändigt för att få loss medel till de fokusområdena.
Just nu pågår förhandlingar med de fackliga parterna och varsel lämnades in till Arbetsförmedlingen i dag.
– Förändringarna beräknas sammantaget årligen frigöra cirka 200 miljoner kr för de satsningar som Systembolaget nu genomför, säger Merlin Poljak, Systembolagets ekonomidirektör.Systembolaget skriver också att uppdraget kvarstår:
– Att med ensamrätt, ansvar och god service, sälja alkoholdrycker och informera om alkoholens skadeverkningar, står fast men i takt med att kundbehoven utvecklas och omvärlden förändras behöver Systembolaget flytta fram positionerna.