Svenskar dricker relativt mycket kaffe och i en Novus-undersökning ger 46 procent av de svarande beskedet att de köper kaffe och dricker on the go.
Men det är bara 4 procent av de som svarat som säger att hållbarhet är den viktigaste aspekten när det gäller take away-kaffe.
– På PBX vill vi att det ska vara enkelt att göra ett val som gör gott för planeten och människan, även när man är på språng och har ont om tid. Just kaffe är en lite extra komplicerad produkt, där vi därför har valt att samarbeta med Lykke kaffegårdar, säger Malin Ekelund som är hållbarhetsdirektör hos PBX/Reitan convenience.
– De använder sig inte av hållbarhetscertifieringar, utan arbetar istället med full kontroll och insyn i produktionen från odlingen till en nybryggd kopp. Kaffebönderna som odlar kaffet är även delägare i bolaget, vilket skiljer sig från den traditionella kaffeindustrin, tillägger Eklund.
Undersökningen visar att det ändå finns en vilja att konsumera eko-kaffe, skillnaden är dock stor mellan hemmakonsumtion och när man är på språng.
Malin Eklund menar att det gör det extra viktigt för kiosker och caféer att göra det enkelt för konsumenter att göra medvetna val genom att erbjuda produkter som är schyssta både mot klimatet.