Pantapå vill öka återbruket genom ett system med pant vid återvinning av förpackningar vid returstationer.
Det centrala skälet är naturligtvis att majoriteten av alla förpackningar inte återvinns idag.
I augusti 2019 släppte Pantapå sin app för ändamålet. Den läser av en streckkod på förpackningen men återvinner och sedan får användaren betalt i pengar eller kuponger.
Idag har Pantapå cirka 100 000 användare i Sverige och USA.
De förpackningar som går att återvinna den här vägen är främst från Pantapås anslutna kunder.
Bland dem finns idag Mondelez, Protect & Gamble, Unilever och Orkla men dessutom kan man panta upp till fem förpackningar per vecka från andra varumärken och få betalt för dem.
Nu tar Pantapå in 9,5 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Almi Invest, Orkla Ventures, Verdane Foundation och ett antal affärsänglar.
– Vi är mycket glada över att få investerare med omfattande kunskap om internationell expansion. Tack vare investeringen kan vi utöka teamet och ta tillvara på det intresse som våra befintliga kunder och marknaden visar för att expandera till fler länder och skapa en global återvinningsrevolution, säger Suwar Mert som är vd och grundare.