Ja, försäljningen av tidskrifter klarar sig så här långt bra i coronatider och Daniel Andersson, vd för Tidsam, ser flera orsaker till det.
– Dels går dagligvaruhandeln generellt bra och den står för 80 procent av Tidsams försäljning, och dels är det troligt så att många fler köper tidskrifter när de nu har mer ”egentid” hemma.
– Det finns även ett behov av att stänga av sociala medier och nyhetsflöden och istället luta sig tillbaka med en tidskrift hemma i soffan.
Samtidigt som försäljningen av tidskrifter går bra i dagligvaruhandeln finns det andra sektorer där siffrorna inte är lika positiva, påpekar Daniel Andersson.
– Flygplatserna är i princip nedstängda, SJ ställer in vart fjärde tåg och betydligt färre människor väljer att åka kommunalt, allt det påverkar tidskriftsförsäljningen negativt, summerar Andersson.
Tidsam följer försäljningsutvecklingen noga, påpekar Daniel Andersson.
– Vi jobbar hårt för att tillgängliggöra tidskrifter på fler platser samt online där fler konsumenter nu vill hitta just sin tidskrift, avslutar han.