Tillkännager hållbarhetsresultat för 2023

Foto Pressbild
MAX Burgers har publicerat sin årliga hållbarhetsrapport för 2023. En av de stora höjdpunkterna var lanseringen av Supreme Green, en växtbaserad meny med låg klimatpåverkan. Lanseringen är ett betydande steg mot målet att varannan måltid ska vara utan rött kött.

MAX Burgers, Sveriges populära burgarkedja, har i sin senaste hållbarhetsrapport för 2023 presenterat imponerande resultat. Trots ett utmanande år med pandemi och lågkonjunktur, lanserade MAX den klimatsmarta Supreme Green-menyn, vilket bidrog till att andelen sålda måltider utan rött kött nådde nästan hälften av totalförsäljningen.
– Förra årets globala rekordvärme visade att vi måste göra mer för klimatet. Trots att 2023 var ett tufft år med pandemi, lågkonjunktur och lägre andel vegetarianer, lanserade vi vår goda och klimatsmarta Supreme Green-meny. Det gjorde att vi slog rekord och nästan varannan måltid kom från annat än rött kött, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.
MAX-koncernens försäljning av måltider utan rött kött nådde 46 procent under 2023. Detta är en ökning med 2 procentenheter jämfört med föregående år, tack vare den nya menyn. I Danmark överträffade MAX målet med 53 procent av försäljningen från måltider utan rött kött. I Sverige var siffran 47 procent, medan Polen och Norge rapporterade 41 respektive 43 procent.
– Vi är stolta över att kunna erbjuda goda och klimatsmarta alternativ som våra kunder uppskattar. Lanseringen av Supreme Green-menyn har varit en stor framgång och visar att det är möjligt att kombinera hållbarhet med god smak, säger Kaj Török.

Andra hållbarhetsinitiativ
Andra höjdpunkter från rapporten inkluderar en minskning av CO2e-utsläpp per omsatt krona med 10 procent jämfört med 2022. MAX ökade andelen förnybara råvaror i sina förpackningar från 94 till 99 procent och introducerade återanvändbara muggar på den svenska marknaden. Företaget blev också den första restaurangkedjan i Sverige med FairPay-certifiering.
– Vi har minskat matens klimatpåverkan med 28 procent sedan 2015, men vi har fortfarande mycket arbete kvar. Vårt mål är att fortsätta leda utvecklingen mot en mer hållbar livsmedelsindustri, säger Kaj Török.
MAX har även bidragit till samhällsutvecklingen genom att dela ut 7-10 procent av sin årliga nettovinst till fattigdomsbekämpning sedan 2006. Totalt har 399 miljoner kronor före skatt avsatts från MAX till stiftelsen Rättvis Fördelning.
– Vår ambition är att göra världen lite godare, både genom smaken av våra produkter och genom vårt engagemang för samhället. Vi fortsätter att arbeta för att minska vår klimatpåverkan och bidra till en rättvisare värld, avslutar Kaj Török.

Framtida mål
MAX Burgers har som mål att varannan måltid som serveras ska vara utan rött kött och fortsätter att arbeta med att minska sin klimatpåverkan ytterligare. Med lanseringen av Supreme Green och andra hållbarhetsinitiativ, visar MAX att det är möjligt att kombinera affärsframgång med ansvarstagande för miljön.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil