Clas Ohlson överraskade den så kallade marknaden positivt senast och lämnar en positiv bild – om än inte lika överraskande som då – när man nu redovisar niomånadersrapporten och tredje kvartalet fram till 31 januari i år.
Försäljningen ökade med 7 procent till 2 831 miljoner kr och försäljningen online ökade med 14 procent till 329 miljoner kr.
Vinsten uppgick till 378 miljoner kr och jämförelsetalet där är 358 miljoner kr. I måttet vinst per aktie är vad man redovisar nu 4:53, att jämföra med 4:18.
Vd Kristofer Tonström är nöjd, förklarar han i en kommentar:
– Jag är stolt över alla medarbetare på Clas Ohlson som med handelsmannaskap och engagemang lyckats prestera ett förbättrat resultat och ökad försäljning under årets viktigaste kvartal trots många externa utmaningar, säger han och ser hur perspektivet fick ändras;
– Vi hade förberett oss på en öppnare marknad och vi såg en positiv start på julhandeln, men nya restriktioner innebar att kundtrafiken begränsades och karantänsregler och sjukfrånvaro medförde ytterligare svårigheter. Därtill har prisökningar på bland annat livsmedel, drivmedel och elektricitet påverkat våra kunder under kvartalet, påminner Tonström.