För tio år sedan började Arla och Starbucks i samarbete sälja drickfärdiga kaffedrycker.
Det är en marknad med hög global tillväxt där enhetsproduktionen enligt Arla ökat med hela 1 700 procent.
Arla och Starbucks började samarbetet 2010 i tre länder och säljer idag produkterna i dryga 40-talet länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.
Ambitionen är att exportera till fler länder.
– Samarbetet innebär att Arlas långa erfarenhet av att tillverka mejeriprodukter och vår leveranskedja kombineras med Starbucks kaffeexpertis –en perfekt matchning om man tittar på vår gemensamma tillväxt, säger Hanne Søndergaard, global chef för marknadsföring på Arla.
2018 tecknade de två företagen ett långsiktigt strategiskt avtal som löper på 21 år och som ger Arla licens att fortsätta tillverka, distribuera och marknadsföra Starbucks mjölkbaserade drickfärdiga kaffedrycker i EMEA-regionen (Europa, Mellanöstern och Afrika).
Starbucksprodukterna tillverkas hos Arla i Danmark och tillverkas av mjölk från Arlas bönder.
Kaffet är enligt Arla etiskt producerat kaffe av 100 procent arabicabönor från Starbucks coffee company.