Snabbleveranser, den så kallade tiominutersmarknaden, trendar internationellt inom dagligvaror och även i Sverige men frågan är vilka den hotar mest.
Transport- och logistikföretag med egna varulager och som på tio minuter kan fixa hemleverans till lägre priser än man har i sin närbutik.
Det är det som i sammanfattning utgör vad som kallas ”tiominutersmarknaden” och som breder ut sig internationellt.
Men analytiker menar att de nya företagen i första hand är ett problem för kedjor som 7-Eleven och liknande mer än för exempelvis Ica och Axfood.
Runtom i Europa har man sett dessa nykomlingar på marknaden sprida sig, alla förlustbringande och med riskkapital i ryggen men med tro på att kunna nischa in sig på marknaden.
Upplägget är detsamma oberoende av vilket företag du tittar på. Utkörning oftast med elfordon, ett lager på cirka 2 000 produkter och beställning på en app.
Global förebild amerikanska Gopuff som i snart tio år arbetat och nu byggt upp mer än 250 mindre lager runtom i USA och senast värderades till 75 miljarder kr.
Det här är också den modell som Foodora valt i Sverige när man skapat dryga dussinet så kallade butiker, vilka alltså är lager enligt ovan.
Nu tror analytiker att vi inom kort får se fler företag som testar samma modell i Sverige och även i övriga Norden.