Det nikotinfria snuset fortsatte växa kraftigt under 2021 med en ökad försäljning på 88 procent, enligt siffror som Snusbolaget nu redovisar.
Det nikotinfria snuset – nikotinportioner – fortsatte sin tillväxtresa under 2021 med en ökad försäljning på 88 procent och det är framförallt rökavvänjning som driver tillväxten, enligt de som svarat i Snusrapporten 2021.
En av två användare av nikotinportioner anger att de använder dessa för att just sluta röka, enligt rapporten.
En annan tydlig trend är näthandel – av Sveriges 1,3 miljoner snusare handlar mer än var fjärde av dessa sitt snus på nätet.
Nikotinportioner används precis som det traditionella snuset av många användare för att sluta röka – 52 procent av snusare av nikotinportioner uppger det som anledning till att man började.
Hela 24 procent började med tobaksfritt snus för att sluta med andra former av tobak förutom cigaretter.
Läs mer om Snusrapporten i nästa printmagasin, Butikstrender 4/2022