Lidl Sverige inleder ett samarbete med danska Too Good To Go kring matsvinn och från nu finns företaget på plats i 25 av Lidls butiker i Stockholm.
Att minska matsvinn och spara resurser är en viktig del av Lidl Sveriges hållbarhetsarbete och att rädda mat från att slängas är centralt för Too Good To Go, skriver Lidl i en pressrelease.
– Tillsammans blir arbetet än mer effektivt, är slutsatsen när nu Too Good To Go finns i 25 av Lidls butiker i Stockholmsområdet.
Lidl Sverige vill minska matsvinnet med 50 procent till och med år 2025. En rad insatser har genomförts och för att accelerera arbetet inleds ett test tillsammans med företaget Too Good To Go, skriver Lidl.
Genom Too Good To Go-appen har konsumenterna nu möjlighet att till en tredjedel av priset köpa bra, osåld mat i Lidl-butikerna, skriver koncernen.
– Tillsammans med Lidl kan vi göra stor skillnad och hjälpa svenskarna att skapa nya, hållbara vanor. Vi är otroligt glada över att kunna inleda det här samarbetet med Lidl, som är en förebild i kampen mot matsvinnet, säger Sofia Edholm, Sverigechef på Too Good To Go.
– Vi är väldigt glada över samarbetet med Too Good To Go. Lidl Sverige arbetar för att minska matsvinnet i alla led och detta blir ytterligare ett steg för att minska svinnet i butik. Utöver den mat som prissänks i butik har vi i dagsläget donationssamarbeten i mer än hälften av våra butiker. Det är en andel som hela tiden ökar, säger Lauren Axtmann som är direktör för försäljning och varuförsörjning hos Lidl Sverige.