Initiativet heter ”Håll Göteborg igång” och är en av många kreativa lösningar handeln hittar under coronakrisen. Ambitionen är att se till att handeln överlever och i det här fallet handlar det om torghandeln.
”Håll Göteborg igång” är en helt ny e-handel där fokus är på att hålla liv i Göteborgs torghandel med hjälp av nätet. Handlare från olika områden och shoppingytor samlas på nätet och säljer kassar som levereras hem till dörren med hjälp av taxi vars chaufförer också tappar under coronakrisen.
– Vi har velat skapa effekten av en torgrunda hemifrån som gynnar alla, handlare, taxichaufförer och göteborgare, säger initiativtagaren Hanna Dahlberg till e-handel.se.
Först ut på detta digitala torg var Stora saluhallens ost- och charkkasse till vilken ett antal butiker bidragit med ost, chark och bröd i ett gemensamt erbjudande.
– Vi hoppas att den här lösningen kan bidra till att hålla försäljningen på en hållbar nivå för handlarna så att butikerna kan finnas kvar efter krisen, säger Hanna Dahlberg.
Hemleveranserna står sedan Cabonline för, ett företag som också drabbats av krisen.
Dessutom finns partners som Jetshop för plattformen, Knowit för e-handelskompetens och affärsutveckling, Collector bank för betallösning och Trickle för marknadsföringen.