I april avslöjade Sveriges radio Ekot att statliga Apoteket skickat detaljerade uppgifter om kunder och deras webbköp till Facebook.
Orsaken var enligt bolaget att man skulle följa upp sin egen reklam på plattformen och dess effektivitet.
Kort därefter kunde Ekot berätta att även nätapoteket Apotea gjort så under två års tid, vilket man förklarade som ett misstag utfört av en anställd som tryckt på fel knapp.
Nu rapporterar Ekot att även nätapoteket Apohem delat uppgifter om ”en liten andel” av sina kunder med Facebook.
Nu inleder Integritetsskyddsmyndigheten en granskning som, om den visar att bolagen gjort formellt fel, kan landa i att de får böter i mångmiljonklassen, enligt uppgift sanktionsavgifter på hundratals miljoner kr.
– Det är ju känsliga personuppgifter som det verkar kunna handla om här. Och de är en del av hälso- och sjukvården. Det gör att du måste ha ett högt skydd, säger Disa Rehn, jurist på IMV, till Ekot.