Höjda räntor, stigande matpriser och kostnadsinflation sätter djupa spår i svenskarnas julfirande.
Två av fem anger, i Demoskops julundersökning för Livsmedelsföretagen, att det viktigaste när de planerar årets julbord är att maten inte är för dyr.
Julskinkan är fortfarande överlägsen favorit på julbordet, lutfisken är minst populär och rätten som flest har svårt att få till är Janssons frestelse.
Men för första gången under de tio år undersökningen gjorts anger de svarande att det viktigaste alltså är att maten inte är för dyr.
Förstaplatsen delas med svarsalternativet ”att maten är svenskproducerad” som har legat ohotad i topp de senaste fem åren men nu tappar rejält.
Även alternativet ”att maten håller extra hög kvalitet” tappar stort jämfört med 2021.– Kostnaderna för att producera livsmedel har ökat extremt mycket sedan våren 2021. I somras började matpriserna stiga på ett märkbart sätt för de flesta konsumenter och av allt att döma kommer de fortsätta uppåt, säger Björn Hellman som är vd för Livsmedelsföretagen.
– Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan. Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul, sammanfattar Hellman.